Start > Roemenië reis > Zondag 16 januari 2011

Zondag 16 januari 2011

Ds. Lavooij in Roemenië

Zondag rustdag en dat houdt in Roemenië in: 2x, resp.3 en 2 uur naar de kerk! 's Morgens gingen we naar Todiresti, een klein dorpje waar we vanwege de kou in het achtervertrek van de kerk zaten. Aanwezig: 8 mensen uit het dorp en wij waren met z'n zessen. De dienst duurde erg lang, van 9.00 tot 12.20 en dat was voor ons toch wel een beetje teveel van het goede. Arie wilde direct 's avonds niet meer mee... Ook de jongelui die met ons waren meegegaan vonden het veels te lang duren. Maar toen wij thuis die kleine klacht ook hebben geuit tegen Elena, zei ze dat een dienst, waarin we met Jezus verkeren nooit te lang kan duren... Overigens heb ik die ochtend maar een klein half uurtje gepreekt, dus aan mij lag het niet. Danny vertaalde mij.

's Avonds gingen we naar Philadelfia, de gemeente hier in Suceava, daar kwamen een paar honderd mensen (500, waaronder zelfs babies en veel jonge kinderen en vele jonge mensen!) en daar was veel meer afwisseling met muziek. Arie was toch meegegaan onder voorwaarde dat hij bij de deur mocht zitten, zodat wanneer het hem teveel werd hij naar buiten kon. Verder heeft hij wat filmopnames gemaakt, zodat ook hij wat te doen had tijdens de vele toespraken. Via internet hebben velen ook in Nederland de dienst kunnen volgen. Edwin Westendorp stuurde direct vanavond al wat foto's en opnames van de dienst naar ons toe! Gelukkig hebben we vanavond wel genoten van de dienst: prachtige koorzang en frisse muzikale begeleiding. In deze dienst mocht ik 20 min. wat zeggen. Ook nu vertaalde Danny mij uitstekend.

's Middags hebben we heerlijk gegeten, een zelfgemaakte salade, sarmale, mamalica en natuurlijk heerlijke ciorba (soep) vooraf. Daarna siësta gehouden, want morgenochtend vertrekken we vroeg naar Cluj, waar we Elena Hanuseac brengen om haar zieke dochter Carmen in het ziekenhuis te bezoeken. Wij gaan even mee om daarna door te gaan naar Boedapest, onze laatste overnachting in het buitenland. Vanavond hebben we nog gezellig zitten praten met vader en moeder Hanuseac en later nog met Danny en Oana. Voor nu wens ik jullie welterusten uit een Roemenië waar we dit jaar geen sneeuwvlok hebben gezien.

Ds. Lavooij