Start > Roemenië reis > Roemenië reis 2019 > Woensdag 16 januari 2019

4e dag.

Woensdag 16 januari, onze eerste werkdag.

Zoals gemeld ging Br Scurtu niet mee maar gingen we op pad met Br Sorin. Na een hartelijk welkom en een 1e kennismaking hebben we de boodschappen pakketten in de wagen geladen en gingen we op pad. Br Sorin is een bevlogen man die in de buurt van Codlea van uit een huiskamer is gaan preken en dit later heeft mogen uitgebreiden naar een groter bijna echt kerkgebouw. Zijn voornaamste drijfveer is om de kinderen, naast hun school, waar niet iedereen tevreden over is, bijles te geven en hen te helpen met hun huiswerk. Gemiddeld komen er elke dag na schooltijd zo’n 50 kinderen naar zijn gebouw. De kinderen krijgen daar wat te eten, omdat er op de scholen meestal weinig te eten is, en worden zij geholpen met hun huiswerk. In de schoolvakantie waren de kinderen ook elke dag bij hem om te spelen, wat Engels te leren en voor bijbellessen. Op deze manier hoop bij wat te kunnen betekenen voor de toekomst van de kinderen en hoop hij hen enthousiast te maken over het leven als Christen. De 1e tekenen zien er goed uit. De kinderen komen er graag en hebben in ieder geval iets te doen na hun schooltijd en/of in de vakantie.

Als rijdend arriverend we op de 1e locatie. Een troosteloos appartementencomplex waarin vele gezinnen moesten leven. De appartementen waren klein, te klein, voor bv een gezin met 8 personen. De ruimte is ongeveer 3 x 3 meter dus u begrijpt dat dit te klein is om hier met 8 personen te wonen en te slapen. Er is ook in dit gedeelte weinig werk, weinig of geen inkomen, dus zijn mensen afhankelijk van andere. Met vreugde, maar toch wel met enige schaamte omdat wij het zo goed hebben, konden we hier het een en ander achterlaten wat in dank werd aanvaard. Na een afsluitend gebed gingen we weer verder.

We kwamen aan op een particuliere boerderij waar veel mensen werken. De eigenaar bied de mensen een woonruimte maar gas en licht moeten ze zelf betalen. De lonen die hier worden uitbetaald zijn echt schandalig laag. De eigenaar misbruikt deze mensen die veelal geen opleiding hebben genoten. Je wordt ook zonder pardon uit je huis gezet als er geen werk meer voor je is of als je iets niet goed hebt gedaan. Een vorm van slavernij. De woonruimte die de mensen ter beschikking krijgen zijn ook schaamteloos, maar omdat deze mensen eindelijk geen keus hebben, geen opleiding, blijven ze hier werken en wonen.

Als laatste hebben wij de kerk en de diverse gebouwen bezocht die Br Sorin nu onder beheer heeft. Een aantal gebouwen zien er prima uit, vele kinderen waren aanwezig en hadden iets zinnig te doen, andere gebouwen worden langzaam opgeknapt zodat deze in de toekomst kunnen worden gebruikt voor o.a. een kinderopvang van 8 uur. Nu is er wel kinderopvang maar dit is voor maximaal 4 uur. Hierdoor kunnen beide ouders niet fulltime werken wat weer betekent dat er minder inkomsten zijn. We bidden dat Br Sorin voldoende sponsors vind om dit project te laten slagen. Uiteraard doet hij dit niet alleen. Een grote groep vrijwilligers ondersteunen hem dagelijks.

Bij terugkomst eerst alles maar even laten bezinken. Hierna de bus voor de helft uitgeladen en in het magazijn bij Gera gelegd. Hier worden de komende dagen gezinnen uitgenodigd om kleding en/of schoenen komen halen. Namens Gera heel veel dank voor wat u heeft verzameld en ingeleverd.

Vanavond in huize “ Kanaän “ met elkaar de warme maaltijd gebruikt. Fijn om zo met elkaar af te sluiten, want morgen vertrekken we richting Suecava met een korte stop in. Luc om Carmen op te halen.

Vanuit een besneeuwd Codlea, tot morgen,

Ron en Bas.